تهران
کد خبر:46954
پ
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:

استفاده از توان داخلی و فناوری‌های نو، رکن اصلی بهره‌وری در صنعت نفت است

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صنعت نفت، امروز در استفاده از توانمندی سازندگان داخلی پیشتاز است، گفت: استفاده از توان داخلی و فناوری‌های نو، رکن اصلی بهره‌وری در صنعت نفت است. حسین امیری خامکانی، در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با اشاره به طرح بومی‌سازی ١٠ گروه خانواده کالاها و تجهیزات […]

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صنعت نفت، امروز در استفاده از توانمندی سازندگان داخلی پیشتاز است، گفت: استفاده از توان داخلی و فناوری‌های نو، رکن اصلی بهره‌وری در صنعت نفت است.
حسین امیری خامکانی، در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با اشاره به طرح بومی‌سازی ١٠ گروه خانواده کالاها و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، با هدف تقویت توانمندی‌های داخلی و اتکای بیشتر صنعت نفت به محصولات سازندگان ایرانی گفت: دستورعمل حمایت از تجاری‌سازی فناوری‌های مورد نیاز صنعت نفت، همسو با اسناد بالادستی شامل سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های بخش نفت، گاز و پتروشیمی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، اهداف سند چشم‌انداز ٢٠ ساله کشور در حوزه نفت و گاز، بخشی از قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسه‌های دانش بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراع‌ها و همچنین آیین‌نامه تعریف، تصویب، اجرا و نظارت بر پروژه‌های پژوهش و فناوری وزارت نفت تدوین شده است.
وی همچنین با اشاره به توانمندی سازندگان داخلی در عرصه‌های مختلف، افزود: دستاوردهای صنعت نفت در ساخت ۱۰ گروه کالای نفتی، ساخت لوله‌های CRA، مته‌های حفاری ساخت داخل، تولید آویزه‌های چاه‌های نفت و گاز و غیره تنها بخشی از توانایی سازندگان ایرانی در صنعت نفت و گاز است. معتقدم در شرایط کنونی توانمندسازی شرکت‌های داخلی می‌تواند راهگشا باشد که تحقق این مهم نیازمند عزمی راسخ هم از جانب شرکت‌های ایرانی و هم بدنه صنعت نفت است.
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه با وجود اقدام‌های مثبت وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، زمینه برای حضور شرکت‌های داخلی در عرصه کسب‌وکار در حوزه اکتشاف نفت فراهم شده است، تصریح کرد: شرکت‌های ایرانی به لحاظ بهره‌مندی از نیروی انسانی توانمند، تجهیز دستگاه‌ها و دانش و فناوری لازم توانسته‌اند در پروژه‌های متعدد اکتشاف حضور یابند و عملکرد مناسبی نیز داشته باشند.
امیری خامکانی بر لزوم حمایت همه‌جانبه صنعت نفت از شرکت‌های داخلی تاکید کرد و گفت: خوشبختانه صنعت نفت در امضای قرارداد با سازندگان داخلی پیشتاز است و شخص وزیر نفت نیز به این مهم اعتقاد راسخ دارد، همچنین رویکردها در امضای قرارداد، استفاده حداکثری از ظرفیت بخش‌خصوصی برای بومی‌سازی تجهیزات صنعت نفت است.
وی عنوان کرد: تولید تجهیزات صنعت نفت به دست توانمند تولیدکنندگان داخلی از جمله نقاط قوت حوزه نفت و انرژی است که تاکنون توانسته‌اند با اتکا به صنعت، سهم بالایی از نیاز داخل را با آن تامین کنند.
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: وضع تولیدکنندگان از لحاظ توانمندی بالاست، اما بخشی از ظرفیت‌های تولید خالی مانده که باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم، همچنین برخورداری از این ظرفیت به اجرای پروژه‌های نفتی وابستگی دارد که در این باره نیز گام‌های تازه‌ای برداشته شده است.

منبع
خبرگزاری آریا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید